Victoria - Reisverslag uit Salisbury, Australië van Anja Deijnum - WaarBenJij.nu Victoria - Reisverslag uit Salisbury, Australië van Anja Deijnum - WaarBenJij.nu

Victoria

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

11 Januari 2010 | Australië, Salisbury

Eerst willen we natuurlijk iedereen alle goeds toewensen voor dit nieuwe jaar. Bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes via zowel de site als sms.

We zijn weer terug in Salisbury na een geweldige 14 dagen in de Grampians Victoria samen met Jildert en Afke.

De eerste 10 dagen zaten we in een lodge in Wartook Rise vlakbij het toeristische plaatsje Halls Gap.

Toen we daar aankwamen, stonden de kangaroo's ons op te wachten in de tuin. Nou ja tuin, dit huis staat op een landgoed van zo'n 250 hectare, waar vind je dat nog.
Maar goed het is echt waar, overal waar je hier kijkt zijn kangaroo's prachtig en ik weet niet wie nu wie observeerde, zodra ze ons in de gaten hadden gingen ze op de achterpoten staan om ons te volgen.

In deze dagen hebben we veel 4wheel drive tracks gedaan, in de Toyota Landcruiser, zoals je dit bij ons in Nederland niet meemaakt. Je komt dan ook op plaatsen waar je met een normaal voertuig niet kunt komen.
We hebben prachtige uitzichten en indrukwekkende rotsformaties gezien. Watervallen waar je stil van wordt en dan heb ik het nog niet eens over de geweldige dierenwereld.

En dan natuurlijk oudjaars avond, ik kan je vertellen zo'n jaarswisseling als deze zullen wij niet snel weer meemaken.
Eerst met z'n allen gezellig naar de Chinees (ja zelfs hier zitten ze), lekker gegeten. Toen we vanuit Wartook vertrokken begon het al wat te onweren, maar ach wat is nu een beetje regen en onweer. Toch heeft deze bui zich als een razende ontwikkeld, wat resulteerde in een blikseminslag dicht bij ons huis. Dus wij komen terug van een gezellig diner, waar we werden opgewacht door de eigenaresse van de lodge. De stroom was eraf en wij zaten nu in het donker. Geen nood, kaarsjes aan in de tuin, hapje en drankje en wachten tot 12 uur. Heel bijzonder en gezellig, eigenlijk vonden we het jammer dat om 12.15 de stroom er al weer op kwam en hebben dus gewoon de lampen weer uit gedaan om tot 2 uur lekker buiten te zitten. Ook de nodige smsjes werden verstuurd naar familie en vrienden en ontzettend veel berichtjes terug ontvangen, heel gezellig en leuk allemaal.

Onze kuiten hebben ook de nodige training gehad door het vele klimmen tijdens onze wandelingen en dat bij een temperatuur van zo'n 35 graden is best zwaar, maar zoals de temperatuur op dit moment is hebben we in de Grampians gelukkig niet meegemaakt.

De gebieden waar in 2006 enorme bosbranden zijn geweest, zijn zich al weer enorm aan het herstellen. Heel indrukwekkend wanneer je al die zwart geblakerde boomstammen ziet en dat deze gewoon weer uitspruiten. Eigenlijk heel symbolisch, "hoe erg het ook lijkt er is toch altijd weer toekomst".
Op dit moment wordt geadviseerd om het gebied waar wij zaten te verlaten in verband met extreem gevaar voor bosbranden, het is er nu 43 graden. Er wordt hier na de grote branden van verleden jaar veel gedaan aan informatie over hoe te handelen bij brandgevaar en brand. Niet afwachten tot je bericht krijgt voor evacuatie maar ook zelf nadenken of het nog veilig is om te blijven.

Vanaf donderdag zijn we via een deel van de prachtige Great Ocian Road weer richting Salisbury gereisd. Hier in Salisbury is dan ook onze laatste week in Australia aangebroken.
Deze week zullen we er nog een paar keer met ons allen op uit tekken en natuurlijk houden we jullie hiervan op de hoogte.

• 11 Januari 2010 - 07:48

Renate:

Wat een wereld van verschil. Daar 43 graden, hier spreken ze alleen nog maar over sneeuwduinen en sneeuwjacht ;-).
    Geniet lekker van je laatste week. Fijne terugreis.

Groetjes

• 11 Januari 2010 - 09:52

JohFroSi:

Wat een prachtig mooie foto's, we zijn nog steeds wel en beetje jaloers hoor! Volgende keer, wat er ook gebeurt, willen wij ook weer mee!
    Nu nog maar even lekker genieten van jullie laatste week met Jildert en Afke, en dan weer klaar maken voor de (hopelijk niet zo'n lange als de heen) reis.
    We hebben vantevoren nog wel even contact, denk dat we maar hele dikke jassen voor jullie mee moeten nemen naar schiphol :S

Liefs en dikke tút,
    Johan, Froukje & Simba

• 11 Januari 2010 - 10:49

Pakhuis:

hallo wat mooie foto,s en de kangaroe,s zijn ook wel heel dicht bij geloof maar dat jullie lekker verkleurd zijn, wij zijn hier nog witter dan alle sneeuw, maar dat zien jullie wel als jullie weer terug zijn
    veel liefs en dikke tût van ons hier pakhuis

• 11 Januari 2010 - 12:00

Svtvs:

hey aussies

wat hebben jullie veel gezien daar in australië daar kun je nog een poos op teren en inderdaad waar vindt je het nog dat je opgewacht wordt op een landgoed door personeel in de vorm van kangeroo's niet hier bij ons en rijden in een4wheel drive wat zal dat wennen worden aan de eenvoudige vw 2wheel drive en dan een sfeertje kweken op oudejaarsavond massaal de stoppen door te laten slaan mmmmmm onder het mom dat het de schuld van het onweer was oke het is jullie feestje hihihihien inderdaad mooi dat de natuur zich toch weer hersteld na zulke branden, nog even lekker genieten van het mooie weer en dan weer terug naar brrrrrr de koude werkende werkelijkheid maar ja je kunt niet alles hebben alhoewel wat weer aangaat zijn jullie de bofkonten warm daar en dan ook nog als toegift hier een witte wereld en misschien zelfs schaatsen hoezo dat hebben we vast verdient alvast nog een hele mooie week van genieten en tot zondag

liefs en een knuffel van heit en mem en de dierenmenagerie

• 11 Januari 2010 - 17:06

JoSieIris:

WAUW.....echt waar, wat een verhaal en wat een mooie foto's!!! lijkt net of je door een reisboek aan het bladeren bent! echt supermooi en supergaaf!
    echt heel speciaal dat jullie daar gewoon tussen de kangaroo's zitten en worden bekeken door deze erg nieuwsgierige beesten!
    Ik zag dat JohFroSi een beetje jaloers zijn,nou ik ben echt wel jaloers, wat een machtig land en ik wil nu echt een keertje heen!!!!! en inderdaad, wij hebben sneeuwduinen, te kort aan strooizout,gaten in de wegen vanwege de sneeuw, ingesneeuwde auto's etc....
    Dus echt waar geniet deze laatste dagen, want dat staat jullie ook te wcahten...hihihihihi

heel veel liefs ONS

• 11 Januari 2010 - 19:11

Taxichauffeur:

he jimme wol een dikke warme trui mei??? oars mutte wij die even meinimme.
    jimme taxi stiet kleer snein iene parkeergarage fan schiphol.(ot de fleantugen fleane fansels,zal net voort eerst weze dat t vliegfjild ien london ticht is,krek os vorige wieke):)

• 12 Januari 2010 - 18:31

Helena:

hoi vakantiegangers, nog bedankt voor de geweldige leuke kaart. Misschien zitten wij er over een aantal jaren ook zo bij! -) gniet nog maar even van het geweldige land en mooie weer. gr. Helena en fam.

• 12 Januari 2010 - 18:40

Eljaba:

Dit vonden wij de mooiste foto's tot nog toe. wat een supermooie omgeving! vooral die oceaan.. ook de uitgebrande gebieden zullen iets zijn om stil van te worden. Nou nog maar even genieten van de pracht en praal daar!oant snein!

• 12 Januari 2010 - 20:21

Adriana:

Hallo allemaal,
    Eerst bedankt voor jullie kaart en sms voor mijn verjaardag, de kaart is zeker ons toekomstbeeld maar zolang we er nog zo bij blijven lachen is het goed. Nog even en de vakantie zit er weer op en zitten jullie hier in de sneeuw wij wensen Jaap, Anja, Jan en Hennie een heel goede reis terug en doe voorzichtig. Veel liefs en hartelijke groeten aan iedereen van Jan en Adriana

• 13 Januari 2010 - 18:40

JohFroSi:

Lieve Jan,

Een héle fijne verjaardag toegewenst!
    (hier is het nog niet zo laat maar bij jullie natuurlijk al wel!)
    Maak er wat moois van, een dag om nooit te vergeten ;)

Liefs,
    Froukje, Johan & Simba

• 13 Januari 2010 - 23:13

Pakhuis:

hallo jan
    we willen je een hele mooie verjaardag toe wensen in australia,en nog heel veel gezonde jaren erbij, een verjaardag voor jou denk ik wel speciaal daar in het verre oord
    ook de anderen gefeliciteerd,geniet er maar van
    heel veel liefs en een dikke verjaardags tût van pake en tante huisina